خواطر الكاتب الصغير محمود صديق

يتم نشر خواطر الكاتب الصغير محمود صديق هنا في المنتدي


أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

قصة أصعب فراق للكاتب الصغير محمود صديق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1 قصة أصعب فراق للكاتب الصغير محمود صديق في الجمعة نوفمبر 20, 2015 1:50 pm

Admin

avatar
Admin
أصعب فراق
ــــــــــــــــــــــــــ
كان يجلس بجانب والدته في المستشفي ... انها اخر ايام في حيااتها كان يدعو الله ان يطيل في عمرها ....انه وحيد ولم يكن معه اخوة وقد كان والده توفي في حاادث اليم ..... اتصلت عليه حبيبته رد عليها :

هو / الو
هي/ الو
هو/ عاوزة ايه
هي/ وحشتني
هو/ انتي اكتر
هي/ عاملة ايه والدتك
هو/تعبانة شوية ادعيلها
هي/ربنا يشفيها يارب
هو/يارب
هي/باي
هو/باي

*****
ذهب ليصلي العصر ........ ثم اشتري العلاج الذي طلبه الدكتور لوالدته ...... رجع الي المستشفي ومعه العلاج
وحدث مع والدته الحواار التالي :

والدته / شكرا يا ابني
الابن / علي ايه يا امي
والدته / انا راضيه عليك ياابني خلي بالك من نفسك وابقي زورني في قبري كل جمعه وادعيلي بالرحمة
الابن/لا انتي هتعيشي وهتبقي زي الفل وهتطلعي بكرة من المستشفي وهتقعدي ف بيتك
والدته/كلنا هنموت يابني ... بس انت اعمل اللي قولتلك عليه وانا راضية عنك ليوم الدين
الابن / (ساكت والدموع بتنزل من عنيه)

**********
خرج في الليل وذهب الي الحديقة ....... اشعل سيجاارته . ومع كل نفس يأخذه كأنه جمع كل همومه .. مع كل دخان يخرجه كأنه خرج كل همومه .... اخذ يفكر (ماذا افعل بعد موت والدتي .. انني وحيدا ... سوف تدمر حياااتي ولم يبقي لي شيئا سوي حبيبتي ... لا اضمن ستكمل معي حبيبتي ام ستتركني .......... الدنيا بقت تسود وباب الامل بيتقفل امامي) ...... والدموع اغروروقت من عينيه .... اتصلت به حبيبته :

هو/الو
هي/الو
هو/عاملة ايه؟
هي/بخير .. وانت عامل ايه
هو/كويس
هي/حاساك بتقولها من غير نفس ... مالك ايه في ؟
هو/كويس وخلاص
هي/شكلك متضايق طب هسييبك ... سلام
هو/سلام

*********
ذهب لوالدته في المستشفي وقد اصيبت بيغبوبة دخل الطبيب يحاول معالجتها ولكن توفت .... لقد توفت والدته وتركته وحيدا في الدنيا ...ربما هو يظن بهذا الشيئ ولكن الله معه في كل شيئ ............. جااء عمه وقال له :

عمه / متخافش احنا معااك ومش هنسيبك انا والدك الثااني
هو/ ربنا يخليك ياعمي
عمه / امسح دموعك .. كلنا هنموت
هو/ اكيد ياعمي كلنا هنموت

********
ثم جائت خالته وعزته وقالت له

خالته / البقاء لله
هو/ سبحان من له الدوام
خالته / امسح دموعك يا ابني وخلاص سيبها ع ربنا كلنا هنمووت
هو/ منا سايبها ع ربنا ... وربنا مش بيسيب حد
خالته/انت كدة بدون ام وبدون اب كمان اعتبرني امك التانيه وانا زي امك انا اختها
هو/مفيش حد احن واطيب من امي .. امي مش هتتعوض
خالته/تنهمر الدموع ع خديها ........................

*********
جائت حبيبته وعزته وقالت له

هي/ متخافش ومتزعلش بقي الكل هيموت
هو / ......................
هي/مش هترد عليا
هو/ ......................
هي/برااحتك .. وانا هفضل واقفة جمبك

*******
جائو اصحابه  وحضرو معاه العزااء ووقفو جمبو لحد ما خلص العزاااء وبعدين سااابوه
وبينما هو يستمع الي القرآن الكريم ... وصوت خرير المياه يحيطه ... اتصل بيه شخص وقال له

الشخص/ الآنسة دي تعرفها او تقربلك
هو/ نعم .... في حاجة
الشخص / البقاء الله اتوفت في حادثة دلوقتي
هو / يرمي بالهاتف علي الارض .... وقد اصابته حالة من الدوران
لقد فقد والدته ووالده ثم حبيبته.... لقد فقد اجمل الاشياء في حياته ... ولكن ... لم يفقد الله ...........لم يفقد الله ......

‫#‏محمود_صديق‬
‫#‏أصعب_فراق‬

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mahmoudsedek.mazikaraby.com

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى